Delen
Verslag

2019 - Zuid-Limburg

De week herfstvakantie is ondertussen gewoontegetrouw onze laatste afspraak van het jaar om er nog eens met de mobilhome op uit te trekken … althans als het weer dat toelaat. Vorig jaar is dat tegengevallen en hebben we de mobilhome noodgedwongen links moeten laten staan en hebben we het moeten hebben van enkele daguitstappen tijdens de mooiste dagen van die vakantieweek. Dit jaar worden 4 mooie dagen voorspeld. Koud, maar zonnig, om daarna aanhoudend te regenen. Van die 4 dagen moeten we dus volop gebruik maken. We kiezen voor geen al te verre bestemming. We hebben nog getwijfeld om naar de champagnestreek rond Reims te gaan, maar finaal kiezen we voor de Zuid-Limburgse natuur in Nederland, vlakbij de Voerstreek.

Lisa heeft in haar eerste jaar kinesitherapie aan de KULeuven geen vakantie. Jonas heeft op de UCLL wel vrijaf, maar desalniettemin wordt het een reisje met ons twee. We houden ons voor om 4 dagen te wandelen en het m.a.w. sportief te maken, maar 's avonds wel lekker te tafelen om er zo een leuke en ontspannende vakantie van te maken.

28.10.2019 - Epen

Aangezien het niet ver rijden is naar het Nederlandse Zuid-Limburg, zijn we niet de avond ervoor vertrokken, maar staan we wel voldoende vroeg op om rond 7u30 reeds op weg zijn. Onze bestemming van vandaag is Epen en meer bepaald een parking net buiten de dorpskern, waar we ook de volgende nacht kunnen doorbrengen. We staan daar om verschillende redenen goed gepositioneerd. Vooreerst hebben we er een schitterend panoramazicht, we kunnen er onze wandeling van de dag starten én op amper enkele honderden meters is de Gerardushoeve waar we voor vanavond gereserveerd hebben. We kunnen dan te voet naar 'huis’ en hoeven dus niet op een glaasje meer of minder te letten :-).

Het is een zonnige dag waardoor we volop kunnen genieten van de mooie natuur de knappe uitzichten. Wanneer we terug aan de mobilhome zijn, steken we de straat nog over om op het terras van het hotel bij een koffie een Limburgse vlaai te eten. Zolang de zon schijnt is het nog bijzonder aangenaam om buiten te zitten, maar wanneer er een wolk voor schuift, merk je dat het zeer koel geworden is. Het zou de komende dagen ‘s nachts zelfs gaan vriezen. De verwarming zullen we meer dan ooit nodig hebben in de mobilhome.

Rond 18u gaan we naar de Gerardushoeve. Het is er zeer leuk tafelen. We zitten er lekker warm vlak aan het raam en de heuvels zijn ondertussen vervaagd en overgagaan in verschillende lichtpuntjes. Gezellig. We drinken er hun eigen ‘Brut’ als aperitief en later zelfs ook een rode wijn van hun Sint-Martinus wijngaarden in Vijlen. Een aangename verrassing, want best wel lekker (maar best wel duur zo blijkt wanneer we bij het buitengaan hun verschillende wijnen met bijbehorend prijskaartje zien staan)!

29.10.2019 - Mechelen - Epen

We hebben goed geslapen langs de Julianastraat in Epen. Wanneer we opstaan is het nog zeer mistig, maar de zon doet al voelbaar moeite om door de wolken heen te breken. Binnen 1 à 2 uur is het wellicht uitgeklaard. We moeten ons dus niet haasten en ontbijten rustig aan. Daarna rijden we door naar Mechelen (amper een 5-tal minuutjes rijden) waar onze volgende wandeling start. We zullen daarbij ook langs de parking komen waar we overnacht hebben. In theorie zouden we dus kunnen blijven staan. De reden dat we ons toch in Mechelen stationeren, heeft te maken met het Italiaans restaurantje (‘Vino e Cucina’) waar we vanavond willen eten. Als we op wandelafstand van daar geparkeerd staan, hoeven we niet wakker te liggen van een glaasje wijn :-). De parkingplaats in Mechelen is niet echt voorzien op campers, maar er is een ruime plantenzone tussen 2 stroken parkeerplaatsen, waardoor we met de achterkant van de mobilhome daar kunnen overhangen en we perfect binnen 1 parkeerplaats passen. Zo blijen we hoffelijk en nemen we geen extra plaatsen voor andere bezoekers in.

Net zoals gisteren klaart het mooi op en kunnen we opnieuw genieten van een prachtige wandeling met mooie uitzichten. De frisse wind nemen we er dan maar met plezier bij.

Wanneer we terug in Mechelen zijn, trakteren we onszelf opnieuw op een koffie met Limburgse vlaai … waarom niet :-)? Daarna reserveren we in ‘Vini e Cucina’ tegen 18u. Het is er zondermeer lekker, maar de gezelligheid was toch een beetje zoek door de overheersende (Italiaanse) muziek die de luidruchtige koks in de open keuken moest overstemmen :-).

30.10.2019 - Slenaken - Sint-Martens-Voeren

Het was een koude nacht op de parking in Mechelen. Niet dat we dat hebben gevoeld. We hebben de verwarming goed laten aanstaan in de mobilhome. Maar wanneer we opstaan en naar buiten kijken, zijn de daken en planten wit bevroren. De lucht is grijs en een snelle blik op de weersverwachtingen doet vermoeden dat het zo wel eens de hele dag zou kunnen blijven.

Ik ga naar de lokale superette om een broodje en croissants en we ontbijten rustig op onze overnachtingsplaats in Mechelen. Daarna rijden we door naar Slenaken, waar we op een ruime, maar quasi lege parking gaan staan. Later op de dag vernemen we dat het vorige week in Nederland schoolvakantie was én bijzonder druk. Maar nu is het dus heel rustig. M.a.w. Perfect … al kan dat niet over het weer gezegd worden. Gelukkig regent het niet, maar het blijft grijs met een koude wind. De zon doet af en toe moeite om door het wolkendek te breken, maar het blijft bij enkel weinig succesvolle pogingen. Ons goed inpakken is dus de boodschap.

De tocht is een afwisseling tussen stroken met mooie uitzichten, maar er zijn ook saaie zones … al zal dat laatste bij een zonnig weertje misschien anders aanvoelen.

Wanneer we terug in Slenaken aankomen, warmen we ons in een bistro wat op bij een koffie … en jawel: een Limburgse vlaai. We reserveren tegen 18u30 in het restaurant/hotel ‘Slenaker Vallei’. Een gezellige plek én bijzonder lekker! Ook de wijn! Gelukkig is onze overnachtingsplaats maar 100m verwijderd van het restaurant :-).

31.10.2019 - Slenaken - Epen

Het was opnieuw een koude nacht (maar binnen hebben we het lekker warm gehouden). Wanneer ik bij de lokale bakker in Slenaken om croissants en chocolade broodjes ga, merk ik een stevig ijslaagje op delen van de mobilhome.

Het grijze weer van gisteren heeft plaats gemaakt voor een straalblauwe hemel. Vanaf morgen wordt stevige regen voorspeld (en dat voor zowat 14 dagen lang als we de weerapp mogen geloven). We hebben m.a.w. super veel geluk gehad met de 4 dagen die we hier geweest zijn. Op gisteren na, hebben we fris, windering, maar vooral toch zonnig weer gehad, zonder één druppeltje regen.

De tocht van vandaag gaat van Slenaken naar Epen (we passeren opnieuw de parking waar we de eerste dag/nacht hebben gestaan). Het mooiste deel van de wandeling is wanneer we Epen naderen en vervolgens langs de vallei en de bosrand terug richting Slenaken stappen. Echt supermooie uitzichten!

We wandeling van vandaag was korter (ongeveer 12km) waardoor we tegen de middag terug in Slenaken staan. Dit was zo bedoeld, want dan zijn we zeker dat we tijdig terug thuis kunnen zijn (Annemie moet nog bestelde bloemen voor het kerkhof gaan afhalen). We eten nog een erwtensoepje met brood in een lokale bistro. Vervolgens frissen we ons wat op in de mobilhome en ongeveer 1,5u later zijn we terug thuis van zondermeer een mooie 4-daagse trip. Een aanrader als kortbij-vakantie.